Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ: Ὁ πρωτοπόρος ἀκτοπλόος πού κατεστράφη ἀπό τό "Ἐλεάννα"

 

POSTED ON 
 

Στήν ἱστορία τῆς ἀκτοπλοΐας ὁ Κώστας Εὐθυμιάδης ὑπῆρξε ἐξέχουσα μορφή ἐπιχειρηματικῆς τόλμης καί δημιουργίας καί ἒμεινε γνωστός ἐπειδή ἂνοιξε νέους θαλάσσιους δρόμους μεταξύ τῶν νησιῶν, ἀλλά καί μεταξύἙλλάδος καί Ἰταλίας, συνδέοντας τόν Πειραιᾶ μέ τήν Ἀγκώνα,δρομολογῶντας μεγάλα μετακευασμένα τάνκερς σέ ἐπιβατηγά ὀχηματαγωγά.


Ὃταν ἒγινε τό πολύνεκρο ναυάγιο τοῦ "Ἡράκλειον" τῶν ἀδελφῶν Τυπάλδου,πού ἀπασχολοῦσε τό πανελλήνιο ἐπί μῆνες, οἱ Κρητικοί προτιμοῦσαν τά πλοῖα τοῦ Εὐθυμιάδη "Μίνως" καί "Φαιστός" στίς μετακινήσεις τους καί τούς δημιουργήθηκε ἡ ἰδέα νά δημιουργήσουν δική τους ναυτιλιακή ἑταιρία λαϊκῆς βάσεως. Ἡ δικτατορία ἦλθε στά πράγματα λίγο μετά τό ναυάγιο τοῦ Ἡράκλειον". 

Ἡ πρώτη ἑταιρία λαϊκῆς βάσεως ἦταν ἡ ΑΝΕΚ καί ἂρχισε τήν δραστηριότητά της μέ τό "Κύδων", ἀνάδοχος τοῦ ὁποίου ἦταν ὁ Στυλιανός Πατακός.
Ὁ Κώστας Εὐθυμιάδης εἶχε ἀρχίσει πιό μπροστά τήν δραστηριότητά του μέ τά μετασκευασμένα σέ ἐπιβατηγά ὀχηματαγωγά "Σοφία", "Μίνως", "Φαιστός" καί "Ἐλεάννα".
Κάποιοι τόν κατηγόρησαν ἀργότερα ὃτι εὐνοήθηκε ἀπό τό δικτατορικό καθεστώς, ἀλλά αὐτό δέν εἶναι ἀλήθεια. Στίς τσιμινιέρες τῶν πλοίων του ὑπῆρχαν τά τεράστια κεφαλαῖα γράμματα "ΕΚ". Ἂλλοι ἒλεγαν ὃτι σήμαιναν τό ὂνομα ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ. Ἂλλοι πάλι ὃτι σήμαιναν ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΟΥ.
Ὁ Εὐθυμιάδης, ἒξυπνος καί προοδευτικός ἂνθρωπος, πού ἂρχισε τήν ἐφοπλιστική του δραστηριότητα μέ ἓνα πορθμεῖο ἀνοικτοῦ τύπου (<παντόφλα>) στήν γραμμή Ρίου-Ἀντιρρίου, ἀναπτύχθηκε ταχύτατα. Σκέφθηκε νά ἀνοίξει δρόμους πρός τήν νησιωτική Ἑλλάδα μέ μετασκευασμένα τάνκερς σέ ἐπιβατηγά ὀχηματαγωγά, πού μετέφεραν φορτηγά αὐτοκίνητα μέ εἰσαγόμενα καί ἐξαγόμενα προϊόντα, πού πρῶτα μεταφέρονταν στά ἀμπάρια τῶν πλοίων.
Στήν Κρήτη εἶχε γίνει πολύ ἀγαπητός. Τοῦ εἶχαν φτιάσει ἂγαλμα καί τοῦ τραγουδοῦσαν μαντινάδες, καθώς ὁ ἲδιος εἶχε ἀνοίξει καί γεωργικές σχολές στήν Μεγαλόνησο. Καί εἶχε κάνει πολλές κουμπαριές. Οἱ Κρῆτες προτιμοῦσαν γιά τίς μετακινήσεις τους καί τίς μεταφορές τους τό "Φαιστός" (μετασκευάσθηκε τό 1964) καί τό "Μίνως". Ὁ ἲδιος ὃμως ἒλεγε σέ συνέντευξη τύπου, ὃτι οἱ ἀρχές ἐμπόδιζαν τήν δραστηριότητά του μέ καθημερινή ἐπιβίβαση στά πλοῖα ἐκπροσώπων τῆς Ἐπιθεωρήσεως Ἐμπορικῶν Πλοίων, προκαλῶντας καθυστερήσεις.
Τό πιό μεγάλο πλοῖο του, τό "Ἐλεάννα", τό δρομολόγησε στήν γραμμή Ἑλλάδος-Ἰταλίας. Καί ἐνῶ ἡ ἀνάπτυξή του ἦταν ραγδαία, ἀνοίγοντας νέες θαλασσινές λεωφόρους μέ τά μεγάλα πλοῖα του, ξαφνικά καί ἀναπάντεχα ἦλθε ἡ καταστροφή. Τόν Αὒγουστο τοῦ 1971 στίς 5:30 τά χαράματα, ξέσπασε φωτιά στά μαγειρεῖα τοῦ "Ἐλεάννα" ἐνῶ ἒπλεε ἒξω ἀπό τό Μπρίντιζι, πού ἐπεξετάθη ταχύτατα στά ἒξαλα. Τό πλοῖο μετέφερε 1.128 ἐπιβάτες καί πλήρωμα, 185 ΙΧ καί 8 φορτηγά αὐτοκίνητα. Στίς 6:50 π.μ. τό πλοῖο ἐξέπεμψε SOS. Κατά τίς προσπάθειες διάσωσης, χάθηκαν 25 ἐκ τῶν ἐπιβαινόντων, ἐνῶ ὁλόκληρο τό πλοῖο ἒγινε παρανάλωμα τοῦ πυρός καιόμενο μερόνυχτα, ὑπό τήν θέα τῶν τηλεοπτικῶν δικτύων ὃλου τοῦ κόσμου. Ἀπό τότε ἂρχισε ἡ καταστροφή.
Ὁ Κώστας Εὐθυμιάδης, ἐνῶ ἦταν ἒξυπνος καί δημιουργικός ἂνθρωπος, διέπραξε ἓνα μοιραῖο καί ἀνεξήγητο λάθος. Εἶχε ὃλα τά πλοῖα του σέ μία ἑταιρία. Ἒτσι, μετά τήν καταστροφή καί τίς τεράστιες ἀποζημιώσεις, ἡ Efthymiadis Lines ἂρχισε νά πουλάει τό ἓνα μετά τό ἂλλο τά πλοῖα της καί ὁ ἲδιος ἀποσύρθηκε στό ἐξωτερικό. Τό ὂνομα θρύλος ἒσβυσε ὁριστικά. Διάφοροι ἰσχυρίσθηκαν ὃτι τά πλοῖα του εἶχαν ἐλαττώματα στίς μετασκευές. Ὃμως ὃλοι παραδέχονταν ὃτι ἂνοιξε τούς πλωτούς δρόμους πρός τήν Ἰταλία καί ἒβαλε τίς βάσεις μέ τά πλοῖα του γιά τήν δημιουργία τῶν Ἑταιριῶν Λαϊκῆς Βάσεως, πού σήμερα δραστηριοποιοῦνται στήν Μεσόγειο μέ τά σύγχρονα πλωτά ὑπερπολυτελῆ μεγαθήρια, ἀφοῦ κι αὐτές οἱ ἑταιρίες πέρασαν ἀπό πολλές ὀββιδιακές μεταμορφώσεις.
Οἱ πρωτοπόροι ὃμως δέν ξεχνιοῦνται ἀπό ὃσους τούς θυμῶνται, πού ἒχουν μιλήσει πολλές φορές μαζί του σέ συνεντεύξεις, ὃπως ὁ ὑποφαινόμενος, μαθαίνοντας ἀπό πρῶτο χέρι τίς φιλοδοξίες, τά ὂνειρα καί τήν ἐπιχειρηματική του τόλμη καί φαντασία, ἀλλά καί τήν πολιτική του παιδεία στήν ἀντιμετώπιση τῶν δυσκολιῶν, πού πάντα παρεμβάλλει τό περίεργο ἑλληνικό κράτος, μέ τόν ἓνα ἢ μέ τόν ἂλλο τρόπο, σέ ὃσους διακατέχονται ἀπό τήν φλόγα τῆς δημιουργίας.

Ο ΕΠΙΝΕΙΟΣ

ΛΕΖΑΝΤΑ
Μία φωτογραφία ντοκουμέντο ἀπό τά ἀρχεῖα τοῦ γράφοντος, πού <τράβηξαν> οἱ ἀδελφοί Ρεντζῆ. Συνέντευξη τύπου τοῦ Κώστα Εὐθυμιάδη πάνω στό ἐπιβατηγό ὀχηματαγωγό "Ἐλεάννα" μέ τήν εὐκαιρία τῶν ἐγκαινίων τοῦ πλοίου στήν γραμμή Ἑλλάδος-Ἰταλίας. Διακρίνονται ἐξ ἀριστερῶν οἱ ναυτιλιακοί συντάκτες Πέτρος Λινάρδος,(ΒΗΜΑ, ΝΕΑ) Ἀνδρέας Μοθωνιός
(ἐκδότης τῆς ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ καί πρώην γραμματέας τοῦ <Γέρου τῆς Δημοκρατίας> Γ. Παπανδρέου), Ν. Κολιάτσος, Κώστας Εὐθυμιάδης, Κώστας Δούκας (ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ, ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ), Σαράντος Σαραντάκος, διευθυντής τότε τῆς ΒΡΑΔΥΝΗΣ τοῦ Τζώρτζη Ἀθανασιάδη πρίν δολοφονηθεῖ, μέ δίπλα του τόν μόλις διακρινόμενο Μανώλη Σίμο, καί Εὐστάθιος Μπάτης (ΑΡΓΩ). Ὁ Εὐθυμιάδης ἐξηγοῦσε στούς ἐκπροσώπους τοῦ τύπου τά μεγαλεπίβολα σχέδιά του νά δημιουργήσει πλωτές γέφυρες στήν Μεσόγειο, γιά νά αὐξήσει τόν τουρισμό καί τήν μεταφορά ἐμπορευμάτων καί εὐπαθῶν γεωργικῶν προϊόντων τῆς Κρήτης.
"Ἂν δέν ἀνοίξουν θαλασσινοί δρόμοι - ἒλεγε - ἡ Ἑλλάδα θά μείνει ὑπανάπτυκτη. Μόνο μέ πλωτές γέφυρες θά φθάσει στήν Ἑλλάδα ὁ εὐρωπαϊκός τουριστικός πλοῦτος καί θά αὐξηθοῦν οἱ ἐξαγωγές καί τά συναλλαγματικά ἀποθέματα τῆς χώρας".
Ἒτσι σκέφτονταν κάποτε οἱ Ἓλληνες πλοιοκτῆτες, ἒστω καί ἂν ἡ τύχη τούς ἒπαιξε ἂσχημα παιχνίδια μέ ἀποτέλεσμα τήν καταστροφή. Πρῶτα ἡ Ἑλλάδα. Σλόγκαν πού λάνσαρε σήμερα ὁ πρόεδρος Τράμπ γιά τήν Ἀμερική. Κάποιοι ἂλλοι ὃμως στηρίχθηκαν σ᾽ αὐτή τήν ἐπιχειρηματική τόλμη καί φαντασία γιά νά δημιουργήσουν τό σύγχρονο ναυτιλιακό θαῦμα.

nafs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: