Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 17 Απριλίου 2023

Νίκος Καβαλλιέρος: Τα ξύλινα πλοία είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά και πρέπει να τα διαφυλάξουμε

 07/04/2023

Νίκος Καβαλλιέρος: Τα ξύλινα πλοία είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά και πρέπει να τα διαφυλάξουμε

«Κυρίως τα ξύλινα παραδοσιακά πλοία αλλά και τα σιδηρά είναι η ιστορία μας, είναι η παράδοση μας, αλλά είναι 'προδομένα', καθώς θα έπρεπε το υπουργείο Πολιτισμού να τα επιδοτήσει όπως γίνεται αντίστοιχα σε άλλες χώρες και να συνεχίσουν να αξιοποιούνται τουριστικά όπως για παράδειγμα να γίνουν airbnb», δήλωσε χαρακτηριστικά μιλώντας στο maritimes.gr ο κ. Νίκος Καβαλλιέρος, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών & Ναύαρχος Εν Αποστρατεία. Αντίθετα όπως τόνισε, «Η Ελλάδα όχι μόνο δεν τα διατήρησε αλλά κατέστρεψε το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό παράκτιο στόλο που είχε».

Ο κ. Καβαλλιέρος ανατρέχοντας στο χρόνο πίσω σημείωσε ότι Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο τα πλοία που εμπορεύονταν στη Μαύρη Θάλασσα και στη Μεσόγειο ήταν τα ξύλινα περάματα, που ήταν καθαρά ελληνικής κατασκευής και είχαν σχεδιαστεί για τον κυματισμό του Αιγαίου. Όλες οι μετακινήσεις μεταξύ των νησιών και της Ηπειρωτικής Ελλάδος γίνονταν με αυτά τα σκαριά, τα οποία είχαν φτάσει να είναι έως και 50 μέτρα αλλά και να μεταφέρουν έως και 1000 τόνους φορτίου. Με αυτά τα πλοία ήταν εφικτή η μετακίνηση επιβατών, φορτίων αλλά και αλιευτικών μέχρι το 1950. Έκτοτε τα ξύλινα πλοία άρχισαν να παραχωρούν τη θέση τους στα σιδηρά πλοία, με πανιά και μηχανές εσωτερικής καύσεως. Σχετικά με την ασφαλή μεταφορά επιβατών και φορτίου ό κ. Καβαλιέρρος επεσήμανε πως «Η ναυτοσύνη των Ελλήνων ήταν πολύ σημαντική και τα ναυτικά ατυχήματα εκείνης της εποχής ήταν ελάχιστα, καθώς γνώριζαν και τις θάλασσες και τον καιρό. Ήταν οι προάγγελοι της μετέπειτα ελληνικής ακτοπλοΐας. Το 1960-70 τα πλοία ήταν ελάχιστα, παλιά δεξαμενόπλοια τα οποία μετατρέπονταν σε άλλα είδους πλοία».

kavallierosΑναφερόμενος στον Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών ο Πρόεδρος του, ανάφερε ότι Δημιουργήθηκε το 1999, καθώς είχαν αρχίσει από το 1990 και καταστρεφόντουσαν με επιδότηση από την ΕΕ όλα τα αλιευτικά σκάφη για να περιορίσουν την αλιεία. Ωστόσο όπως είπε «Η Ελλάδα ερμήνευσε λάθος το ποια σκάφη θα καταστραφούν αλλά και που θα πάει η επιδότηση». Συγκεκριμένα είπε ότι «Αν και σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία υπήρχαν τρεις επιλογές και αυτές ήταν η βύθιση, η αλλαγή χρήσης και η καταστροφή, η Ελλάδα προώθησε την τρίτη». Διευκρινίζοντας ότι στο παρελθόν υπήρχαν 13.500 σκάφη και πλέον έχουν μείνει περίπου 1000. Την ίδια ώρα κ. Καβαλλιέρος τόνισε ότι η πρόταση του Συνδέσμου είναι η μη καταστροφή τους αλλά η αλλαγή χρήσης τους, ώστε να γίνουν τουριστικά και να κάνουν για παράδειγμα το γύρω ενός νησιού, με αποτέλεσμα ούτε ο αλιέας να χάνει τη δουλειά του, ούτε το πλοίο να καταστρέφεται.

Εν τω μεταξύ ανάφερε ότι άλλες χώρες όπως η Τουρκία έχουν μάθει την τέχνη μας και κατασκευάζουν ξύλινα σκάφη αλλά και τα αξιοποιούν τουριστικά, σημειώνοντας ότι τα πλαστικά σκάφη δεν υπερέχουν σε τίποτα. Σχετικά με το αν υπάρχει η κατάλληλη τεχνογνωσία και κυρίως το προσωπικό στην χώρα μας, ο ίδιος είπε ότι υπάρχουν κάποιοι που ακόμη ασχολούνται με το επάγγελμα, αλλά θα ήταν ωφέλιμο να δημιουργηθεί μια σχολή, δεδομένου ότι τα συναρμόδια υπουργεία θα συντονιστούν και θα ενισχύσουν την παράδοση μας. Τέλος, μεταξύ άλλων σημείωσε ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί και ένα μουσείο παραδοσιακών σκαφών, καθώς αυτά σύμφωνα με την Ουνέσκο αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά και θα πρέπει να τα διαφυλάξουμε.


maritimes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: