Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 9 Μαΐου 2016

Κορεατική βόμβα απειλεί Έλληνες εφοπλιστές


Του Χάρη Φλουδόπουλου
Κλυδωνισμούς για τρεις ισχυρούς της ελληνικής ναυτιλίας προκαλεί η μάχη που δίνει ένας από τους κολοσσούς των θαλάσσιων μεταφορών προκειμένου να αποφύγει τη χρεοκοπία. Υπό την πίεση των πιστωτών της, η πάλαι ποτέ κραταιά Hyundai Merchant Marine βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες με τις οποίες έχει υπογράψει μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα, προκειμένου να "κουρέψει" έως και 35% τα ναύλα που είχαν συμφωνηθεί τις "παλιές καλές ημέρες" της αγοράς των containers. Πλέον, καθώς η αγορά στα φορτηγά container βιώνει τη δική της κρίση, ναυλωτές όπως η Hyundai έχουν εξαιτίας των δικών τους λανθασμένων χειρισμών περιέλθει σε αδιέξοδο.
Στην περίπτωση της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών της Κορέας, πάντως, το σχέδιο διάσωσης που έχει προταθεί ως εναλλακτική για την αποφυγή της χρεoκοπίας περιλαμβάνει ως προϋπόθεση να πετύχει η ΗΜΜσυμφωνία με τις συνολικά 22 ναυτιλιακές εταιρείες, των οποίων τα πλοία χρησιμοποιεί, για "κούρεμα" των μακροχρόνιων ναυλοσυμφώνων.
"Κλειδί" για τις εξελίξεις
Στις εταιρείες αυτές περιλαμβάνονται και τρεις ελληνικές ναυτιλιακές. Η πρώτη είναι η Danaos, συμφερόντων Γ. Κούστα, η οποία έχει και τη μεγαλύτερη έκθεση στη Hyundai Merchant Marine, αφού έχει ναυλώσει συνολικά 13 πλοία. Σημειώνεται ότι στην Danaos συμμετέχει και ο εφοπλιστής Γ. Οικονόμου, ο οποίος, μάλιστα, πρόσφατα ενίσχυσε το μερίδιό του από 10,4% σε 14,78%. Ανάλογες συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και με την Capital ProductPartners, συμφερόντων Β. Μαρινάκη, η οποία έχει ναυλώσει 5 πλοία στην HMM. Η τρίτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή με έκθεση στη Hyundai Merchant Marine είναι η Navios Maritime Partners, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, η οποία έχει επίσης ναυλώσει 5 πλοία στην κορεατική εταιρεία.
Η στάση των Ελλήνων εφοπλιστών θεωρείται "κλειδί" για τις εξελίξεις, αφού χωρίς τη δική τους συμφωνία το πλάνο διάσωσης για τη Hyundai οδηγείται σεναυάγιο. Υπενθυμίζεται ότι η Hyundai Merchant Marine λειτουργεί έναν στόλο με συνολικά 116 πλοία, εκ των οποίων τα 83 έχουν ναυλωθεί από τρίτες ναυτιλιακές εταιρείες. Εξ αυτών, τα 23 πλοία, δηλαδή σχεδόν το ένα τρίτο, προέρχονται από ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων.
Πρόκειται για τις εταιρείες που διατηρούν μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα με την πάλαι ποτέ κραταιά Hyundai Merchant Marine και οι οποίες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για "κούρεμα" των ναύλων, τα οποία είχαν συμφωνηθεί τις παλιές καλές ημέρες της αγοράς των containers. Πλέον, με τα ναύλα να έχουν σημειώσει σημαντική πτώση, ναυλωτές όπως η Hyundai καλούνται να πληρώσουν υψηλότερα ναύλα από τα τρέχοντα –υποτιμημένα– επίπεδα της αγοράς.
Η αγορά, πάντως, φαίνεται ότι προεξοφλεί τη συμφωνία των ναυτιλιακών, ενώ κάποιες πληροφορίες θέλουν οι διαπραγματεύσεις να βρίσκονται κοντά σε αίσιο τέλος για τις 21 από τις 22 εταιρείες. Η διοίκηση της Danaos, πάντως, δεν επιβεβαίωσε τις πληροφορίες περί συμφωνίας, περιοριζόμενη να σημειώσει ότι οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.
Έκοψε το μέρισμα
Αλλά και η διοίκηση της Capital Products παραδέχτηκε προ ημερών ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με την ΗΜΜ για "κούρεμα" των ναύλων στις μακροχρόνιες συμφωνίες που έχει υπογράψει με την κορεατική εταιρεία, αρνούμενη, ωστόσο, να δημοσιοποιήσει λεπτομέρειες. Η Capital Products, συμφερόντων Ευ. Μαρινάκη, διατηρεί 12ετείς ναυλώσεις από την HMM για 5 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 5000 teu, για 29.400 δολάρια την ημέρα το καθένα. Η επικείμενη συμφωνία για "κούρεμα" εκτιμάται από αναλυτές ότι βρίσκεται πίσω από την απόφαση να περικοπούν οι επιστροφές προς τους μετόχους. Συγκεκριμένα, η εταιρεία προχώρησε σε περιορισμό των μερισμάτων σε ποσοστό 70% σε σχέση με πέρυσι, απόφαση που προκάλεσε ισχυρές πιέσεις στη μετοχή. Ωστόσο, με τον τρόπο αυτό εξοικονομούνται περί τα 15 εκατ. δολάρια ανά τρίμηνο, ποσό που εξασφαλίζει πλήρως την Capital Products ακόμα και από πλήρη χρεοκοπία της HMM.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι η Hyundai Merchant Marine ανακοίνωσε για το 2015 λειτουργικές ζημίες ύψους 222 εκατ. δολαρίων και, σε περίπτωση που δεν καταφέρει να έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της, αναμένεται να αποτελέσει τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή χρεοκοπία στον κλάδο των containers.


Δεν υπάρχουν σχόλια: