Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

08 Νοεμβρίου, 2025

ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ - SHORT SEA SHIPPING

 Γιάννης Ξυλάς: Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων χρειάζεται ρεαλιστικούς κανόνες, όχι τιμωρητικές ρυθμίσεις

Ο Πρόεδρος της Intercargo και Ταμίας της ΕΕΕ προειδοποίησε για τον κίνδυνο αποδυνάμωσης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας από τον κανονιστικό κατακερματισμό, υπογράμμισε τη σημασία της συνεργασίας με τον ΙΜΟ και ζήτησε στήριξη στην πράσινη μετάβαση με επενδύσεις και ρεαλισμό

 

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025 - 9:10

Στο επίκεντρο του συνεδρίου της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) με θέμα «Walking into a new era», ο Γιάννης Ξυλάς, Πρόεδρος της Intercargo και Ταμίας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), ανέλυσε με σαφήνεια τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ευρωπαϊκή ναυτιλία, τονίζοντας ότι η πορεία προς τη «νέα εποχή» απαιτεί ενότητα, ρεαλισμό και συνεργασία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αναφερόμενος στην έκτακτη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (MEPC), που πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα στο Λονδίνο, ο κ. Ξυλάς υπογράμμισε ότι η απόφαση για το πλαίσιο “net zero” του ΙΜΟ μπορεί να αποδειχθεί ιστορική:

«Αν υιοθετηθεί, θα καθορίσει την πορεία του ναυτιλιακού κλάδου για δεκαετίες. Η ναυτιλία θα μπορούσε να γίνει η πρώτη παγκόσμια βιομηχανία με μηχανισμό τιμολόγησης άνθρακα», είπε.

Ωστόσο, προειδοποίησε ότι το πλαίσιο αυτό είναι «πολιτικά ευαίσθητο και τεχνικά περίπλοκο», επισημαίνοντας πως οι λεπτομέρειες για την αξιολόγηση του κύκλου ζωής των καυσίμων, την ανταμοιβή των πρωτοπόρων και τη διαχείριση των χρηματικών πόρων θα καθορίσουν αν η συμφωνία θα είναι εφαρμόσιμη ή όχι.

«Εφόσον το πλαίσιο εγκριθεί, είναι απαραίτητο τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ να συνεργαστούν στενά με τη ναυτιλιακή κοινότητα, ώστε οι αποφάσεις να βασιστούν σε ρεαλιστικά δεδομένα και στην πρακτική εμπειρία», τόνισε.

Ο κ. Ξυλάς στάθηκε ιδιαίτερα στον κίνδυνο δημιουργίας ενός κατακερματισμένου ρυθμιστικού πλαισίου, εφόσον τα ευρωπαϊκά ή εθνικά μέτρα δεν ευθυγραμμιστούν με τα διεθνή.

«Αν συνεχίσουν να συνυπάρχουν περιφερειακοί και παγκόσμιοι κανόνες, ή αν μάλιστα αλληλοεπικαλύπτονται, θα οδηγηθούμε σε ένα χαοτικό περιβάλλον, επιβαρύνοντας όχι μόνο τη ναυτιλία, αλλά και τις ίδιες τις οικονομίες που εξαρτώνται από αυτήν.»

Ο Πρόεδρος της Intercargo τόνισε ότι, παρά τη σημασία της απανθρακοποίησης, η ναυτιλία αντιμετωπίζει ταυτόχρονα πολλαπλές προκλήσεις — από την ψηφιοποίηση και την προσέλκυση νέων ναυτικών, έως την ασφάλεια και τις επενδύσεις σε υποδομές.

«Η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς επενδύσεις σε λιμένες, ηλεκτρικά δίκτυα και καύσιμα μηδενικών εκπομπών. Πολλοί ευρωπαϊκοί λιμένες δεν είναι ακόμη έτοιμοι για τη νέα εποχή».

Ο κ. Ξυλάς έκανε λόγο για ένα “ρυθμιστικό λαβύρινθο” που δυσκολεύει τους πλοιοκτήτες να συμμορφωθούν:

«Η υπερβολική πολυνομία και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ κανονισμών για εκπομπές, καύσιμα και αναφορές δημιουργούν σύγχυση και ανασφάλεια. Η νομοθεσία πρέπει να είναι συνεκτική, προβλέψιμη και εφαρμόσιμη.»

Παράλληλα, επισήμανε ότι η ναυτιλία μικρών αποστάσεων (Short Sea Shipping) είναι ο «πνεύμονας» της ευρωπαϊκής οικονομίας:

«Κάθε φορτηγό που μετακινείται από τον δρόμο στη θάλασσα σημαίνει λιγότερες εκπομπές, μικρότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και περισσότερη ασφάλεια για τις κοινότητες.»

Σε πιο ανθρώπινο τόνο, ο κ. Ξυλάς στάθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού της ναυτιλίας:

«Οι ναυτικοί είναι και θα παραμείνουν η κινητήριος δύναμη του κλάδου. Οφείλουμε να τους προσφέρουμε κίνητρα, κατάρτιση και συνθήκες που θα προσελκύσουν τους νέους στη θάλασσα.»

«Η ναυτιλία χρειάζεται συνεργασία και ενότητα»

Κλείνοντας την ομιλία του, ο Πρόεδρος της Intercargo απηύθυνε μήνυμα ενότητας προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα:

«Η βιομηχανία μας είναι ισχυρότερη όταν μιλά με μία φωνή. Όταν είμαστε διχασμένοι, χάνουμε τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε πολιτικές που εξυπηρετούν τόσο την επιχειρηματικότητα όσο και την κοινωνία.»

Ο κ. Ξυλάς έκλεισε με μια ευχή: η πράσινη μετάβαση να γίνει όχι με τιμωρητικά μέτρα, αλλά με ρεαλισμό, τεχνολογική πρόοδο και κοινό όραμα για το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: