Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

08 Νοεμβρίου, 2025

Ο Πειραιάς χρειάζεται το δικό του μεγάλο άλμα

 

  • Ο Πειραιάς χρειάζεται το δικό του μεγάλο άλμα – Υπογείωση των γραμμών του ΗΣΑΠ – του Απόστολου Καραμπερόπουλου

Λοξη Ματια

 – Υπογείωση των γραμμών του ΗΣΑΠ – του Απόστολου Καραμπερόπουλου

25/10/2025

Ο Πειραιάς δεν είναι μια τυχαία πόλη. Είναι η καρδιά της ναυτιλίας, η πύλη τουρισμού, το σημείο από όπου χτυπά ο οικονομικός παλμός της Αττικής. Κι όμως, όσοι ζουν ή εργάζονται εδώ γνωρίζουν πως η εικόνα γύρω από τον σταθμό του ΗΣΑΠ δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο της.

Η Πολιτεία, εδώ και δεκαετίες, βλέπει τον Πειραιά ως «πέρασμα», όχι ως αυτόνομο αστικό κέντρο. Οι επενδύσεις στο λιμάνι είναι εντυπωσιακές, αλλά το υπόλοιπο αστικό περιβάλλον δείχνει να έχει ξεχαστεί. Και όμως, υπάρχει λύση, αν τολμήσουμε να σκεφτούμε μεγαλόπνοα. Η πρόταση είναι απλή, έχει (χιλιο) προταθεί από τον Δήμαρχο του Πειραιά κ. Γιάννη Μώραλη και άλλους φορείς.

Πλήρης υπογείωση των γραμμών του ΗΣΑΠ στο τμήμα του Πειραιά, από το Νέο Φάληρο έως τον τερματικό σταθμό και κατασκευή ενός νέου υπόγειου κόμβου – ενός σύγχρονου τερματικού σταθμού που θα συνδέεται άμεσα με το λιμάνι. Ένα έργο που θα ενοποιεί το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς (ΗΣΑΠ, Μετρό, Προαστιακός) με το σύστημα ακτοπλοΐας, δημιουργώντας ένα ενιαίο κέντρο μεταφορών.

Φανταστείτε την επιφάνεια του σημερινού σταθμού ελεύθερη από γραμμές και θόρυβο, μεταμορφωμένη σε πλατεία, χώρο πρασίνου, εμπορικό και πολιτιστικό πυρήνα της πόλης. Ένα σημείο που δεν θα λειτουργεί απλώς ως πέρασμα, αλλά ως σύμβολο αστικής αναγέννησης.

Πρόκειται για ένα έργο υποδομής που κάποιοι σε κεντρικές θέσεις ευθύνης χαρακτηρίζουν υπερβολικό ή ακριβό. Ο Πειραιάς αξίζει ένα έργο που θα του επιστρέψει την αίγλη του και θα απελευθερώσει πολύτιμο χώρο για πράσινες υποδομές πόλης. Η υπογειωση των γραμμών όντως δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Απαιτεί μελέτες, συνεργασία πολλών φορέων και σοβαρή πολιτική βούληση. Αλλά δεν είναι ουτοπία. Πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Μασσαλία και η Γένοβα έχουν ήδη ολοκληρώσει παρόμοια έργα, μεταμορφώνοντας τα λιμάνια τους σε ζωντανά αστικά μέτωπα. 

Γιατί όχι κι εμείς;

Ο Πειραιάς όμως δεν μπορεί να συνεχίσει να ζει με πρόχειρες παρεμβάσεις και αποσπασματικά έργα. Χρειάζεται ένα μεγάλο σχέδιο υποδομών, που θα τον συνδέει λειτουργικά, αισθητικά και οικονομικά με τη θάλασσα και τον σύγχρονο κόσμο. Η υπογείωση των γραμμών του ΗΣΑΠ και ο νέος σταθμός διασύνδεσης με το λιμάνι θα μπορούσαν να γίνουν το εμβληματικό έργο μιας νέας εποχής — το έργο που θα ενώσει, επιτέλους, την πόλη με το λιμάνι της.

Ο Πειραιάς δεν ζητά προνόμια. Ζητά όραμα, συνέπεια και σχέδιο. Αν η Πολιτεία τολμήσει, θα έχει γράψει ιστορία. Γιατί ο Πειραιάς μπορεί να γίνει όχι μόνο το πρώτο λιμάνι της χώρας, αλλά και η πιο σύγχρονη, εξωστρεφής και ανθρώπινη πόλη της Μεσογείου. Γιατί ο Πειραιάς δεν χρειάζεται πια μπαλώματα. Χρειάζεται όραμα.

Το όραμα ήδη υπάρχει από τον Δήμο Πειραιά και τους φορείς της πόλης μας. Τέλος να πούμε πως όσοι δεν τολμούν με όραμα και μακροχρόνια στρατηγική, μένουν αιχμάλωτοι της πολιτικής μετριότητας.

Portnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: