Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

01 Δεκεμβρίου, 2025

2020: Η κατάργηση της ΔΑΛ με διάταξη βουλευτή Καλοχαιρέτα

ΕΜΑΛΠ: Μετονομασία και γιγάντωση της ΔΑΛ με μπλε ταμπέλα


Μας θυμίζει έντονα το μύθο με την Γοργόνα, που ρωτά τους καραβοκύρηδες αν ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος….. Η επιθυμητή για την γοργόνα απάντηση είναι σε όλους γνωστή….

Στην περίπτωσή μας, το ερώτημα έχει σχέση με το νομοσχέδιο του ΥΝΑΝΠ «Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε και συζητείται στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Μόνο που εδώ μετά το σχετικό ερώτημα θα μπορούσε να απευθύνεται στους βουλευτές του Κοινοβουλίου:

Ζει και λειτουργεί ακόμη η ΔΑΛ στο Υπουργείο Ναυτιλίας;

Η απάντηση φυσικά είναι ότι:

Ζει και λειτουργεί η ΔΑΛ, λιμάνια και πλοία κυριεύει…

Μάλλον αυτή την σωστή απάντηση την αγνοούσαν οι εισηγητές της Αντιπολίτευσης του ΠΑΣΟΚ κ. Μιχαηλίδης (αν και πρώην αξιωματικός του Λ.Σ.), του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μεϊκόπουλος αλλά και της Νέας Αριστεράς κ. Δρίτσας…

ΠΛΗΡΗΣ ΑΓΝΟΙΑ ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων (Δ.Α.Λ.) δεν έχει καταργηθεί παρά την θέσπιση της διάταξης του άρθρου 86 του ν. 4676/2020, όπως αυτή 7 μήνες αργότερα τροποποιήθηκε με το άρθρο 28 του ν. 4764/2020.

Το πράγμα είναι απλό.

Ναι μεν με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 86 του ν. 4676/2020 προβλέφθηκε η κατάργηση της ΔΑΛ και των περιφερειακών γραφείων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, πλην όμως με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 4764/2020 η κατάργηση θα επερχόταν με την έκδοση σχετικού π. δ. ή με τροποποίηση του Οργανισμού του ΥΝΑΝΠ, στο οποίο θα περιγράφονταν τα θέματα που αφορούν στη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων της Δ.Α.Λ. και των Περιφερειακών Γραφείων, θέματα προσωπικού, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια, που αφορά στην εφαρμογή των παρ 1 και 4 του άρθρου 86 του ν. 4676/2020.

Τέτοιο π.δ. δεν εκδόθηκε ποτέ μέχρι σήμερα, ώστε να συντελεστεί η κατάργηση της ΔΑΛ…

Μιλάμε για πραγματικό κειμήλιο διάταξης βουλευτή Καλοχαιρέτα….

Η μόνη μεταβολή που έγινε με την τότε ρύθμιση, ήταν η αλλαγή του Διοικητή της ΔΑΛ που είχε επιλεγεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Ειδικότερα στην παρ. 3 του άρθρου 86 του ν. 4676/2020 ρητά προβλέπεται ότι μέχρι την έκδοση του προαναφερθέντος π.δ. χρέη Διοικητή ΔΑΛ θα εκτελεί ο εκάστοτε Γενικός Διευθυντής της …

Έκτοτε η ΔΑΛ λειτουργεί με το ίδιο προσωπικό που είχε επιλέξει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που την είχε ιδρύσει…

Τώρα το αν και τι έργο παρήγαγε μέχρι σήμερα η ΔΑΛ, είναι άλλο θέμα…

Έχει άμεση σχέση με την αναποτελεσματικότητα και τον προβληματισμό, αν θα πρέπει να θεσμοθετείται ένας τέτοιος οργανισμός με τρομερές επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και δημιουργίας πλήρους σύγχυσης δραστηριότητας μεταξύ των Υπηρεσιών κυρίως με την ΡΑΛ, που είναι η θεσμοθετημένη ανεξάρτητη Εθνική Αρχή για την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352 (L 57) αλλά και την Γενική Γραμματεία Λιμένων.

Μια απλή επίσκεψη στο σάιτ του Υπουργείου θα έλυνε στους βουλευτές κάθε απορία στο αν πράγματι λειτουργεί ή όχι η ΔΑΛ μέχρι σήμερα και ποιες οι δραστηριότητές της.

ΕΜΑΛΠ: Μετονομασία και γιγάντωση της ΔΑΛ με μπλε ταμπέλα

Ακόμη και με μια προσεκτική ανάγνωση των κειμένων των ρυθμίσεων οι συγκεκριμένοι εισηγητές της αντιπολίτευσης θα διαπίστωναν, ότι τροποποιούνται οι σήμερα ισχύουσες διατάξεις της ΔΑΛ, μετονομάζεται αυτή σε ΕΜΑΛΠ φορώντας πλέον μπλε καπέλο, με μπόλικα είναι αλήθεια πολιτικά προικιά, όπως :Την ασφάλεια Λιμένων και Πλοίων ιδιαίτερα των Ακτοπλοϊκών. Είναι προφανές ότι ο πολιτικός προϊστάμενος του ΥΝΑΝΠ επειδή μάλωσαν 2 επιβάτες σε ένα γκαράζ Ε/Γ πλοίου και επειδή κόπηκε ένας κάβος ανακάλυψε ότι υπάρχουν μεγάλα κενά στην θέσπιση κανόνων γύρο από τα θέματα ασφάλειας πλοίων και λιμανιών. Άλλωστε όλοι θυμόμαστε, ότι όταν διορίστηκε Υπουργός Ναυτιλίας και πριν αναλάβει τα καθήκοντα του και να ενημερωθεί για τα θέματα του Υπουργείου του, είχε δώσει εντολή στους «λιμενεργάτες» του Λιμενικού Σώματος να κάνουν έκτακτες Επιθεωρήσεις…

Ποτέ δεν μάθαμε αν από τις έκτακτες αυτές επιθεωρήσεις των «λιμενεργατών» του Λ.Σ. προέκυψαν ελλείψεις ως προς την ασφάλεια των πλοίων ή αν ότι έγινε ήταν για την επικοινωνιακή εικόνα του νέου Υπουργού.

Με την ανάθεση στην ΕΜΑΛΠ τα θέματα ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και την εφαρμογή των διεθνών κανόνων περί ISPS και ISM μήπως η πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ δηλώνει σαφώς ότι δεν εμπιστεύεται πλέον το Λιμενικό Σώμα, άσχετα αν ιδρύει ένα ακόμη κρίκο στην γραφειοκρατία και την αναποτελεσματικότητα;Πριονισμός αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ. Η ΕΜΑΛΠ ως μη ανεξάρτητη αρχή αλλά Υπηρεσία υπαγόμενη στον Υπουργό, αναλαμβάνει την σε πρώτο βαθμό έλεγχο και εκδίκαση των καταγγελιών που αφορούν στην λειτουργία και τις παρεχόμενες υπηρεσίες στα Λιμάνια.
«Αξιοποίηση» των οικονομικών εσόδων και αποθεμάτων της ΔΑΛ για Λιμάνια. Η ΕΜΑΛΠ δεν εποπτεύει μόνο αλλά «σχεδιάζει, προγραμματίζει, αναθέτει, και εκτελεί πάσης φύσεως έργα και μελέτες σε οποιονδήποτε λιμένα της ελληνικής επικράτειας και πάσης φύσεως έργα που σχετίζονται με τη λιμενική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων των έργων λιμενικών υποδομών»…
Όλα αυτά θα επιτευχθούν με ένα Διοικητή με Οικονομικές σπουδές και εμπειρία 15 ετών. Δεν απαιτούνται πρόσωπα που διαθέτουν γνώσεις γύρο από την ναυτιλία, τα λιμάνια την ναυπήγηση πλοίων (όχι… όχι …ονοματεπώνυμο δεν αναφέρεται)….

Γνώσεις ναυπηγού δεν απαιτείται ούτε για το προσωπικό της ΕΜΑΛΠ… αν και θα ασχολούνται με τον έλεγχο ασφάλειας πλοίων και εγκαταστάσεων.Εξαφανίστηκαν για την ΕΜΑΛΠ οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν το 2020 από τον τότε Υπουργό Ναυτιλίας για την λειτουργία της ΔΑΛ με αρμοδιότητες που ασκούνται από άλλες Υπηρεσίες, όπως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, ο Κλάδος Επιθεώρησης Πλοίων, η Διεύθυνση για την Προστασία του Περιβάλλοντος , οι Λιμενικές Αρχές της χώρας, παρά το γεγονός ότι και στην ΕΜΑΛΠ ανατίθενται οι ίδιες αρμοδιότητες και επιπρόσθετα πολλές άλλες όπως:

Αρμοδιότητες ελέγχου από την ΡΑΛ, ο έλεγχος για την ασφάλεια πλοίων Ακτοπλοΐας και λιμενικών εγκαταστάσεων, η κατασκευή λιμανιών, η εκπόνηση μελετών και εισήγηση λήψης μέτρων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες για σωρεία αρμοδιοτήτων του ΥΝΑΝΠ.

Ουσιαστικά δημιουργείται μια ανευθυνο-υπεύθυνη Επιτελική σε επίπεδο ΥΝΑΝΠ Μονάδα κατά τα πρότυπα του σημερινού επιτελικού κράτους. Στις δυσκολίες την ευθύνη θα την έχουν πάντα οι άλλοι…

Αμφιβάλουμε, αν ζητήθηκαν οι απόψεις των Υπηρεσιών του Λ.Σ. αλλά και της ίδιας της ΔΑΛ για το νομοθέτημα αυτό.

Σε κάθε περίπτωση η στρατιωτική ηγεσία οφείλει να δώσει εξηγήσεις για τον επιχειρούμενο αποδεκατισμό των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ. και την απαξίωση της προσφορά των υπηρεσιών που στελεχώνονται από αξιωματικούς , υπαξιωματικούς και Λ/Φ του Σώματος.

Είναι βέβαιο, ότι τελικά το όλο εγχείρημα του κ. ΥΝΑΝΠ αποβλέπει στην προβολή της δήθεν ευαισθησίας για τα θέματα ασφάλειας των πλοίων και λιμανιών ενώ υπάρχει πλήρης ένδεια προτάσεων και πρωτοβουλιών για την βελτίωση των υποδομών των λιμανιών και την χάραξη της εθνικής στρατηγικής για τα Λιμάνια.

Περαστικά μας.

limenikanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: