Σε Πειραιά και Αθήνα βρίσκονται εγκατεστημένες 572 εταιρείες διαχείρισης εμπορικών πλοίων, πλην της επιβατηγού ναυτιλίας, καθένα εκ των οποίων διαθέτει χωρητικότητα τουλάχιστον 1.000 gt.
Τα πλοία ανέρχονται σε 5.340, επίπεδα αυξημένα κατά 2,3% έναντι της αντίστοιχης έρευνας του 2024 (5.222 πλοία) και κατά 2,9% έναντι της αντίστοιχης έρευνας του 2023 (5.187 πλοία).
Τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία αναφέρονται στην ετήσια έκθεση των “Ναυτικών Χρονικών”,
Στην ίδια έρευνα επισημαίνεται ότι όσον αφορά τον αριθμό των εταιρειών, εκείνος εμφανίζεται μειωμένος κατά 0,3% σε ετήσια βάση (574 εταιρείες) και αυξημένος κατά 2,1% έναντι του 2023 (560 εταιρείες).
Από τις 572 εταιρείες, οι 308 (53,8%) διαχειρίζονται αποκλειστικά bulk carriers και οι 119 (20,8%) αποκλειστικά δεξαμενόπλοια. Συνεπώς, τρεις στις τέσσερις εταιρείες διαχειρίζονται στόλο με εξειδίκευση σε έναν τύπο πλοίου της χύδην φορτηγού ναυτιλίας.
Εννέα εταιρείες (1,6%) διαχειρίζονται αποκλειστικά containerships, πέντε εταιρείες (0,9%) αποκλειστικά LNG carriers και εννέα εταιρείες (1,6%) αποκλειστικά LPG carriers, ενώ 28 εταιρείες (4,9%) πλοία άλλων τύπων, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι μεταφοράς ασβεστόλιθου (τσιμεντάδικα), γενικού φορτίου, πλοία-ψυγεία, καθώς και πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Για ακόμα ένα έτος, τονίζεται στην έκθεση, καταγράφεται σημαντική μεταβολή του αριθμού εταιρειών διαχείρισης δύο ή περισσότερων τύπων πλοίων. Υπάρχουν 94 εταιρείες που εμπίπτουν στη συγκεκριμένη κατηγορία ειδίκευσης και οι οποίες κυρίως κατά κανόνα διαχειρίζονται bulk carriers και δεξαμενόπλοια ή bulk carriers και containerships. Στην έρευνα του 2024, ο αριθμός τους ήταν 105, ενώ στην έρευνα του 2023 ήταν 95.
Αξιοσημείωτη μεταβολή αποτελεί η σταδιακή άνοδος των εταιρειών αποκλειστικής διαχείρισης bulk carriers, από 288 το 2023 σε 291 το 2024 και σε 308 το 2025.
Στην αντίθετη κατεύθυνση, με μικρότερη ένταση ωστόσο, κινήθηκαν οι εταιρείες που διαχειρίζονται αποκλειστικά δεξαμενόπλοια, ο αριθμός των οποίων το 2025 διαμορφώνεται σε 119, έναντι 122 το 2024 και 124 το 2023.
Οι διαφορές στον μέσο αριθμό πλοίων που διαχειρίζονται οι επιχειρήσεις της κάθε κατηγορίας ειδίκευσης είναι σημαντικές. Οι 308 εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης bulk carriers διαθέτουν αθροιστικό στόλο 2.079 πλοίων, με τον μέσο αριθμό πλοίων ανά εταιρεία να ανέρχεται σε 6,8.
Οι 119 εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης δεξαμενόπλοιων διαθέτουν αθροιστικό στόλο 1.186 πλοίων, με τον μέσο αριθμό πλοίων ανά εταιρεία να ανέρχεται σε 9,9. Για τις εταιρείες διαχείρισης πολλαπλών τύπων πλοίων, οστόλος αριθμεί 1.630 πλοία, με τον μέσο όρο πλοίων ανά εταιρεία να ανέρχεται σε 17,5.
Οι έξι εταιρείες που διαχειρίζονται αποκλειστικά LNG carriers είναι κατά μέσο όρο μεγάλου μεγέθους, δεδομένου ότι ο στόλος τους αγγίζει τα 120 πλοία και ο μέσος αριθμός πλοίων ανά εταιρεία διαμορφώνεται σε 24.
Στη φετινή έρευνα, από τις 572 ναυτιλιακές επιχειρήσεις, το 54% (307) είναι μικρού μεγέθους, το 30% (175) είναι μεσαίου μεγέθους και το 16% (90) είναι μεγάλου μεγέθους.
Το ποσοστό των εταιρειών μεγάλου μεγέθους καταγράφει περιορισμένες μεταβολές τα τελευταία τρία έτη: και το 2023 το ποσοστό ήταν ίσο με 16%.
Αντιθέτως, στην περίπτωση των εταιρειών μικρού μεγέθους, το ποσοστό έχει μειωθεί από το 57% το 2023 σε 54% το 2025, με συνεπακόλουθη άνοδο του ποσοστού των εταιρειών μεσαίου μεγέθους από 27% το 2023 σε 30% το 2025.
Στην ευρύτερη περιοχή Πειραιάς/Αθήνα βρίσκονται 307 ναυτιλιακές επιχειρήσεις μικρού μεγέθους (στόλος έως πέντε πλοία). Ο αριθμός τους έχει μειωθεί σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του 2024, οπότε και ήταν ίσος με 321. Οι 307 ναυτιλιακές εταιρείες φέτος διαχειρίζονται αθροιστικά 815 πλοία (15% του στόλου), με καθεμία από αυτές να διαχειρίζεται συνεπώς κατά μέσο όρο 2,7 πλοία.
Από τις 307 εταιρείες, οι 86 διαχειρίζονται μόλις ένα πλοίο (28% των εταιρειών μικρού μεγέθους), οι 68 δύο πλοία (22% των εταιρειών), οι 62 τρία πλοία (20%), οι 48 τέσσερα πλοία (16%) και οι 43 (14%) πέντε πλοία.
Σε ετήσια βάση, καταγράφεται μείωση του αριθμού εταιρειών διαχείρισης ενός πλοίου (-5), δύο πλοίων (-11), τεσσάρων πλοίων (-3) και πέντε πλοίων (-2), ενώ σημειώνεται άνοδος του αριθμού εταιρειών διαχείρισης τριών πλοίων (+7).
Το 30% των ναυτιλιακών επιχειρήσεων εμπίπτουν στην κατηγορία των εταιρειών μεσαίου μεγέθους, καθώς διαχειρίζονται από 6 έως 15 πλοία. Ο αριθμός τους έχει αυξηθεί ελαφρώς έναντι του 2024, στις 175 από 168.
Ο αθροιστικός στόλος των 175 εταιρειών αγγίζει τα 1.646 πλοία. Κατά μέσο όρο, μια ναυτιλιακή επιχείρηση μεσαίου μεγέθους διαχειρίζεται 9,4 πλοία. Από αυτές τις εταιρείες, οι 116 (66% των εταιρειών μεσαίου μεγέθους και συν έξι σε σύγκριση με το 2024) διαχειρίζονται από 6 έως 10 πλοία, ενώ οι 59 (34%) από 11 έως 15 πλοία (συν μία σε σύγκριση με πέρυσι).
Το 16% των εταιρειών διαθέτουν στόλο τουλάχιστον 16 πλοίων και συνεπώς θεωρούνται εταιρείες μεγάλου μεγέθους. Ο αριθμός τους έχει αυξηθεί ελαφρώς έναντι του 2024, από 85 σε 90.
Ο αθροιστικός τους στόλος αγγίζει τα 2.879 πλοία και συνεπώς κατά μέσο όρο μια εταιρεία μεγάλου μεγέθους διαχειρίζεται 32 πλοία.
Από τις 90 εταιρείες μεγάλου μεγέθους, 52 εταιρείες (57,8% των εταιρειών μεγάλου μεγέθους – ίδιος αριθμός με πέρυσι) διαχειρίζονται από 16 έως 29 πλοία, 25 εταιρείες (27,8% των εταιρειών – συν οκτώ σε σύγκριση με το 2024) από 30 έως 49 πλοία και 13 εταιρείες (14,4% των εταιρειών – τρεις λιγότερες σε σύγκριση με πέρυσι) τουλάχιστον 50 πλοία.
Ο αθροιστικός στόλος των 13 εταιρειών πολύ μεγάλου μεγέθους είναι 846 πλοία, δηλαδή περισσότερα από τον αθροιστικό στόλο των 307 εταιρειών μικρού μεγέθους (815 πλοία).
Naftika Chronika
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου