Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

31 Μαΐου, 2025

Καπεταναίοι, η καρδιά της ναυτιλίας

 


28/05/2025

Ο πλοίαρχος του σήμερα είναι ο συνεχιστής της ναυτοσύνης και της ευρηματικότητας  του καπετάνιου των προηγούμενων δεκαετιών και ο πλοίαρχος του αύριο  θα πρέπει να «παντρέψει» όλα τα προηγούμενα  με την ικανότητα να διοικεί ένα  πλοίο με πολυεθνικό πλήρωμα, διαφορετικές θρησκείες  και γλώσσες και να διαθέτει δεξιότητες στον χειρισμό των νέων τεχνολογιών και σύγχρονων μεθόδων διοίκησης μιας «επιχείρησης εν πλω».

Στο συμπέρασμα αυτό  κατέληξαν οι συμμετέχοντες στην πρώτη Ημερίδα με τίτλο : «Ο πλοίαρχος του χθες του σήμερα και του αύριο» που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 27/05 στο κτίριο της Λέσχης Αποφοίτων Σχολής Ναυτιλίας Ύδρας ( Ζαΐμη 19 – Πειραιάς)  με την συνδιοργάνωση ση του ναυτιλιακού πόρταλ  www.maritimes.gr και της Λέσχης Αποφοίτων Σχολής Ναυτιλίας Ύδρας.

Στην ομιλία της η Κατερίνα Λυριτζή  COO,QMS Maritime Training Center αναφερόμενη στο παράδειγμα της οικογένειας της που διαθέτει αρκετούς ναυτικούς παρουσίασε τις θέσεις της για τον πλοίαρχο του σήμερα και του αύριο  οι οποίο, όπως είπε,  «πατώντας» στις εμπειρίες του πλοιάρχου του χθες θα πρέπει να  διαθέτουν δεξιότητες  υψηλού επιπέδου που να τους εξασφαλίζουν « την ικανότητα να δρουν σωστά και αποτελεσματικά σε διαφορετικές  συνθήκες που ενδεχομένως  να συναντήσουν εν πλω ή σε λιμάνια ή ακόμη και στην διαχείριση των λειτουργιών ενός  πλοίου.

Ο πρόεδρος  του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ( ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος  ανάδειξε τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την εμμονή της Πολιτείας να επιλέγει τον πλοίαρχο «ως εξιλαστήριο θύμα» κάθε φορά που προκύπτει κάποιο πρόβλημα στην λειτουργία της ακτοπλοΐας. Επίσης τόνισε τις επαγγελματικές προοπτικές για ένα νέο που θα ακολουθήσει το ναυτικό επάγγελμα σημειώνοντας με νόημα ότι «σήμερα οι νέοι  αξιωματικοί και κυρίως οι πλοίαρχοι έχουν το πλεονέκτημα να  εργάζονται δίπλα σε παλαιότερους  με σημαντική εμπειρία και γνώση» προτρέποντας τους να εκμεταλλευτούν αυτή  την δυνατότητα.

Στο θέμα της  στοχοποίησης των πλοιάρχων , σε περίπτωση  καθυστερήσεων στη λειτουργία  των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών αναφέρθηκε και ο Νίκος Καβαλλιέρος,  διευθυντής  Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ταχυπλόων  και Κρουαζιέρας.

Ο εκπρόσωπος της  Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων  Ναυτιλίας  καπτ. Βασίλης Γκάζικας  αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο της ναυτιλίας, σημειώνοντας ότι ανησυχητικά καταγράφεται μείωση των υπό ελληνική σημαία πλοίων αλλά και του αριθμού των ελλήνων ναυτικών.

Ο Κωνσταντίνος Σαβιολίδης, πλοίαρχος ΛΣ και διευθυντής Ναυτικής Εκπαίδευσης του  ΥΝΑΝΠ,  αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης  για τους ναυτικούς  και κυρίως για τους πλοιάρχους εστιάζοντας στον επιτελικό ρόλο των ναυτικών καθώς ,όπως είπε, « η ναυτιλία είναι αυτή που κινεί παγκοσμίως  τη ζωή όλων μας».

Σε μύνημά του  προς τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, αναφέρθηκε  στον πλοίαρχο του χθες , χαρακτηρίζοντάς τον ως «εξερευνητή που άνοιξε θαλάσσιους δρόμους με ελάχιστα μέσα», στον πλοίαρχο του σήμερα αναφέροντας ότι πρόκειται  για τον «επαγγελματία που αντιμετωπίζει τη ναυτιλία με αδιάκοπη εκπαίδευση, τεχνογνωσία και ικανότητα ηγεσίας» και στον πλοίαρχο του αύριο που θα δρα σε μια «ναυτιλία ασφαλέστερη, πράσινη, ψηφιακή και ανθιρώπινη».

Αυτόνομα πλοία και  ναυτιλία στο μέλλον

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η τοποθέτηση του  καπτ.  Σταμάτη Κασμά, από την Capital Ship Management ο οποίος έκανε αναφορά στο μέλλον και το ενδεχόμενο χρήσης  των ονομαζόμενων  «αυτόνομων πλοίων» δηλαδή πλοία  υψηλής τεχνολογίας χωρίς πλήρωμα…

Ο ίδιος σημείωσε ότι επί του παρόντος υπάρχει νομικό θέμα ως προς την χρήση τέτοιων πλοίων και  «όπως είπε, «εάν δεν επιλυθούν αυτά τα νομικά ζητήματα θα είναι δύσκολο να δούμε στις θάλασσες αυτά τα πλοία».

« Για παράδειγμα δεν έχει ακόμη λυθεί νομικά τι θα μπορούσε να κάνει ένα αυτόνομο πλοίο εάν εν πλω συναντούσε μια βάρκα με ναυαγούς . Δηλαδή, ποιος θα τους διαδώσει και πώς» είπε συγκεκριμένα.

Όσον αφορά στους πλοιάρχους  του σήμερα και του αύριο τόνισε ότι θα πρέπει να  διαθέτουν την εμπειρία ια ναυτοσύνη των παλαιών και να τις δεξιότητες  να διαχειριστούν μια « εν πλω   επιχειρηματική μονάδα».

Ο Νίκος Γερασίμου, Νίκος Γερασίμου, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ναυτικού Δικαίου & μέλος της Διεθνούς Επιτροπής για Θέματα Αυτόνομων Πλοίων,  αναφέρθηκε στα νομικά ζητήματα  γύρω από την λειτουργία των αυτόνομων πλοίων, ενώ  σημείωσε ότι απαιτείται να εκσυγχρονιστεί το ναυτικό δίκαιο το οποίο παραμένει  το ίδιο για πολλές δεκαετίες την ίδια ώρα που οι συνθήκες λειτουργίας της ε ναυτιλίας  αλλάζουν  ραγδαία.

Τέλος η υποπλοίαρχος Ανδρομάχη Δημητρίου σημείωσε ότι  στο χώρο των πλοιάρχων έχουν ενταχθεί, τα τελευταία χρόνια, αρκετές γυναίκες οι οποίες παρά τις δυσκολίες έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον σεβασμό των συναδέλφων τους  χάρη στον  υψηλό επαγγελματισμό τους.

Ο πρόεδρος  της Λέσχης Αποφοίτων Σχολής Ναυτιλίας Ύδρας

Στο ρόλο του πλοιάρχου  χθες, σήμερα και αύριο αναφέρθηκε και ο Λευτέρης Κεχαγιόγλου πρόεδρος της Λέσχης Αποφοίτων Σχολής Ναυτιλίας Ύδρας τονίζοντας ότι η Σχολής της Υδρας, η παλιότερη στην χώρα μας, έχει  εκπαιδεύσει εκατοντάδες άξιους πλοιάρχους οι οποίοι  που  με τον επαγγελματισμό τους  έκαναν υπερήφανη την Ελληνική ναυτιλία.

Αναφέρθηκε στην ιστορία της Λέσχης  και κάλεσε τους αποφοίτους της Σχολής  Ύδρας να  να εγγραφούν και να συμμετάσχουν στις δραστηριότητες της Λέσχης.

Portnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: