Το ναυτιλιακό κέντρο Αθήνας / Πειραιά ανέβηκε φέτος στην
8η θέση της παγκόσμιας κατάταξης σε σχέση με την 9η θέση όπου είχε καταταγεί το
2022
Στην πλοιοδιαχείριση στηρίζεται σε συντριπτικό ποσοστό η
ισχύς της Αθήνας / Πειραιά ως ενός από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του
κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνα που έγινε για το 2022 από
τον DNV και τη Menon, η χώρα μας αναγνωρίζεται ως η παγκόσμια
πρωτεύουσα της πλοιοδιαχείρισης, μένοντας σταθερά πάνω από τη Σιγκαπούρη.
Και είναι εύκολο να το φανταστεί κανείς αυτό, αφού στα μέρη
μας γίνεται η διαχείριση, το management δηλαδή, περισσότερων από 5.500 πλοίων. Είναι
χαρακτηριστικό ότι σε μεταφορική ικανότητα (dwt) ο ελληνόκτητος στόλος είναι
περίπου 90 εκατ. dwt μεγαλύτερος από τον δεύτερο στον κόσμο, τον κινεζικό.
Συνολικά όμως η χώρα μας υπολείπεται στις υποδομές (λιμάνια
– ναυπηγεία), αλλά και στις υπηρεσίες συγκριτικά με άλλα κορυφαία ναυτιλιακά
κέντρα σε όλο τον κόσμο.
Για τους λόγους αυτούς, στην ετήσια έκθεση του Xinhua-Baltic
International Shipping Centre Development Index, που δημοσιεύτηκε πριν από
περίπου έναν μήνα η Αθήνα με τον Πειραιά είναι στην όγδοη θέση παγκοσμίως.
Στην πρώτη θέση παραμένει σταθερά η Σιγκαπούρη, παρά το
γεγονός ότι είναι δεύτερη στη πλοιοδιαχείριση, μετά την Ελλάδα, και ακολουθούν
το Λονδίνο που είναι η παγκόσμια πρωτεύουσα των υπηρεσιών προς τη ναυτιλία,
αλλά και η Σαγκάη που διαθέτει το μεγαλύτερο σε διακίνηση TEUs λιμάνι, σε
παγκόσμιο επίπεδο.
Για τον υπολογισμό του δείκτη προσμετράται κατά 20% η
λιμενική βιομηχανία, κατά 50% τα ναυτιλιακά γραφεία και οι υπηρεσίες προς τη
ναυτιλία, και κατά 20% το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Τα θετικά νέα
Παρά το γεγονός ότι η απόσταση που χωρίζει την Ελλάδα από τα
υπόλοιπα μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα (εκτός από την πλοιοδιαχείριση φυσικά)
παραμένει μεγάλη, τα νέα μάλλον είναι θετικά. Η χώρα μας φέτος, για παράδειγμα,
κέρδισε μία θέση στην παγκόσμια κατάταξη, αφού ανέβηκε στην όγδοη θέση σε σχέση
με την ένατη όπου ήταν το 2022.
Ίσως πιο σημαντικό είναι το ποια πόλη προσπέρασε. Τη Νέα
Υόρκη, που θεωρείται η χρηματιστηριακή πρωτεύουσα του κόσμου, και για τον
ναυτιλιακό τομέα, ενώ παράλληλα έχει σημαντική λιμενική λειτουργία.
Αλλά και ο Baltic στην ανάλυσή του βλέπει ότι η χώρα μας
ανεβαίνει σε όλα τα επίπεδα. Αφού αρχικά αναφέρει ότι «κάτι ξέρουν και οι
Έλληνες από ναυτιλία», θέλοντας να καταδείξει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται
τον μεγαλύτερο στόλο του κόσμου, στη συνέχεια δίνει μια εικόνα σημαντικής
βελτίωσης σε όλους τους τομείς.
Είναι ευρεία η πεποίθηση ότι η ελληνική πολιτεία έχει
επιδείξει δέσμευση στον ναυτιλιακό τομέα, εφαρμόζοντας πολιτικές και
κανονισμούς που επιτρέπουν την επιχειρηματική δραστηριότητα και τον
εξορθολογισμό των διαδικασιών και τη δημιουργία ενός νομικού πλαισίου που
ευνοεί τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
Επίσης, οι Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού
(HEMEXPO) έχουν σημειώσει τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ενώ το
ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων περιλαμβάνει πληθώρα εταιρειών
πληροφορικής που αναπτύσσουν λύσεις ειδικά για τη ναυτιλία.
Ανάλογη είναι η εικόνα και για τα ναυπηγεία της χώρας, με
την αναμενόμενη επαναδραστηριοποίηση αυτών του Σκαραμαγκά από τον Έλληνα
πλοιοκτήτη Γιώργο Προκοπίου και της Ελευσίνας από τον όμιλο Onex του κ. Πάνου
Ξενοκώστα.
Στο μεταξύ, η χώρα έχει ξεκινήσει ένα σχέδιο ιδιωτικοποίησης
πολλών λιμανιών της. Το πιο γνωστό είναι το κύριο λιμάνι της Ελλάδας, ο Πειραιάς, ένα από
τα μεγαλύτερα λιμάνια της
Μεσογείου. Παράλληλα έντονη είναι η συμμετοχή του ομίλου Grimaldi, στα λιμάνια
της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, όπως και του ΟΛΘ, που πρόσφατα κέρδισε τον
διαγωνισμό για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του λιμανιού του Βόλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου