© Παρέχεται από: capital.gr
Του Γιώργου Γεωργίου
Μπορεί οι αγοραπωλησίες του Αυγούστου στη ναυτιλιακή
αγορά να μην είναι πολλές, αλλά καταγράφονται ορισμένα deals που ξεχωρίζουν. Σε
ένα από αυτά, ένα μικρό πλοίο - "φάντασμα" ελληνικής ναυτιλιακής, το
οποίο μεταφέρει χύδην ξηρό φορτίο, πουλήθηκε σε ιδιαίτερα υψηλή τιμή.
Ο λόγος για το "Sexta", τύπου small
handysize, χωρητικότητας 18.500 dwt και κατασκευής 2000. Όπως αναφέρουν οι
αναλυτές του οίκου VesselsValue στο Capital.gr, το βαπόρι άλλαξε χέρια έναντι
σχεδόν 4 εκατ. δολαρίων (3,9 εκατ. δολάρια), κατά τη διάρκεια πρόσφατου
πλειστηριασμού, μετά από αναγκαστική κατάσχεση. Η αξία του πλοίου εκτιμάται
λίγο πάνω από το 1 εκατ. ευρώ.
Το "Sexta" ανήκε, σύμφωνα με τη βάση
δεδομένων Equasis, στην ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή Medlink Management, η
οποία φέρεται να το αγόρασε από εταιρεία του Βιετνάμ το 2013. Νέος ιδιοκτήτης
είναι και πάλι ελληνική εταιρεία, χωρίς, ωστόσο να έχει γίνει ακόμη γνωστό το
όνομά της.
Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι το πλοίο βρέθηκε
κοντά σε πώληση στο τέλος του περασμένου έτους σε κινεζικά συμφέροντα, αλλά η
συναλλαγή δεν ολοκληρώθηκε. Το τότε προσφερόμενο τίμημα ήταν 1,7 εκατ.
δολάρια.
Παράλληλα, τo τελικό τίμημα θεωρείται υψηλό αν
αναλογιστεί κανείς ότι τα μεγαλύτερα handysizes, χωρητικότητας 28.000 dwt και
μικρότερης ηλικίας (15 ετών), πωλούνται φέτος κατά μέσο όρο έναντι 6,7 εκατ.
δολαρίων, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers.
Ελκυστική αγορά
Η απάντηση στο ερώτημα γιατί να επενδύσει κανείς σε
ένα "ηλικιωμένο" βαπόρι σήμερα έχει δύο σκέλη.
Αρχικά, η ναυλαγορά βρίσκεται σε αρκετά υψηλά επίπεδα
για παρατεταμένο χρονικό διάστημα και οι οιωνοί για τη συνέχεια είναι θετικοί.
Τα handysizes κερδίζουν σήμερα περίπου 33.000 δολάρια την ημέρα, ποσό αυξημένο
κατά 84,7% από τον περασμένο Απρίλιο. Έτσι, οι εφοπλιστές επιδιώκουν να
ενισχυθούν με τονάζ και να λάβουν πλεονεκτική θέση στην αγορά.
Από την άλλη, αν κάποιος είναι καλυμμένος και δε θέλει
να επενδύσει άμεσα στη ναυλαγορά, μπορεί να κερδίσει από την ανακύκλωση πλοίων,
με τις τιμές που προσφέρουν τα διαλυτήρια σήμερα να είναι οι υψηλότερες των
τελευταίων ετών.
Όπως επισημαίνεται στο τελευταίο report της αρμόδιας
για την αγορά GMS, στα δημοφιλέστερα διαλυτήρια του κόσμου (Ινδία, Μπαγκλαντές,
Πακιστάν), η τιμή για ένα bulker διαμορφώνεται στα 560-590 δολάρια ανά
ldt.
Για να υπολογιστεί η τιμή πώλησης ενός πλοίου για
διάλυση, ως μονάδα μέτρησης ορίζεται το ldt (light displacement tonnage =
εκτόπισμα άφορτου πλοίου), το "καθαρό" βάρος, δηλαδή, του πλοίου,
κενό φορτίου.
Οι περιπέτειες του πλοίου
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Medlink Management, η
οποία ιδρύθηκε το 2005, το "Sexta" ήταν το τελευταίο πλοίο του στόλου
της.
Πρόκειται για ένα πλοίο, το οποίο αντιμετωπίζει αρκετά
προβλήματα τα τελευταία χρόνια και μεταφέρει πολλά χρέη. Στο τέλος του
περασμένου Ιουνίου αποφασίστηκε από τα δικαστικά όργανα αναγκαστική κατάσχεση
για 2,8 εκατ. δολάρια.
Στη βάση δεδομένων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας
(ILO) το πλοίο συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα σε άλλα, στα οποία έχουν καταγραφεί
περιστατικά εγκατάλειψης ναυτικών.
Η υπόθεση φαίνεται πως εκτυλίχθηκε πέρυσι στα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα και αφορούσε εργασία πέραν των συμβολαίων που είχαν υπογράψει
οι ναυτικοί και αδυναμία αποχώρησης από το πλοίο και επαναπατρισμού και φυσικά
συνδέεται και με την πανδημία, η οποία ενέτεινε τέτοια φαινόμενα. Τελικά, το πρόβλημα διευθετήθηκε τον Οκτώβριο του 2020.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου