Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

05 Φεβρουαρίου, 2021

NTSB Blames Poor Bridge Resource Management for LPG Tanker’s Wharf Strike

...η επιτροπή ασφαλείας για ατυχήματα στις μεταφορές, έβγαλε την απόφαση της, που λέει , με λίγα λόγια ότι φταίει το πλήρωμα, για την πρόσκρουση σε ντόκο πετρελαιοειδών. 

Η ερώτηση μου ήταν εάν γινόταν να βγάλει άλλη απόφαση, δηλαδή ότι φταίει ο πιλότος...

Δεν θυμάμαι να έχει γίνει ποτέ, διότι είναι ξεκάθαρο ότι το πλοίο έχει μία αρχή και αυτός είναι ο Πλοίαρχος. Τώρα, τι να ξέρει από μανούβρες πλεύρισης και αποπλεύρισης αυτός ο Πλοίαρχος ο οποίος έχει μάθει να ταξειδεύει τους ωκεανούς, και επιπλέον η συννενόηση του με τα ρ/κ θα είναι δύσκολη έως αδύνατη. Έτσι λοιπόν, μπαίνει ο πιλότος στην μέση, όπου με ύφος καρδιναλίου, αρχίζει τις εντολές προς τον Πλοίαρχο και το πλήρωμα.

Εδώ ακριβώς γίνεται και το λάθος, διότι ο Πλοίαρχος σηκώνει τα χέρια και αφήνει το πλοηγό να κάνει ότι θέλει, χωρίς να τον ρωτάει, όπως θα έπρεπε και επιβάλλεται.

Προσοχή λοιπόν, όταν έχετε πλοηγό, ο οποίος μάλιστα συμπεριφέρεται σαν δόκιμος επαγγελματίας, για να μην πω κάτι χειρότερο....


+++


The Petrogas Wharf with a tanker of similar size to the Levant docking starboard side to the wharf. Credit: Petrogas, LLC via NTSB

February 4, 2021

The NTSB released the details of its investigation in Marine Accident Brief 21/02.

The 741.5-foot tanker Levant, owned by Avance Gas LTD and operated by Exmar Ship Management NV, had a partially loaded cargo of propane and butane when it struck the Petrogas Ferndale Wharf in Puget Sound, near Ferndale, Washington, on Dec. 15, 2019. The wharf’s south mooring dolphin and a catwalk were destroyed, while the Levant’s forward ballast tank was penetrated and flooded. There were no injuries or environmental damage, but the incident resulted in more than $8 million in damage, including $1.5 million to the ship.

The MT Levan had successfully docked at the wharf several days before the accident. After loading for about three days, the master, concerned about maintaining a safe under-keel clearance due to a falling tide, decided to stop loading their cargo and take the ship to deeper water for the night. For the shift to the anchorage, located 0.7 miles away, a pilot was brought on board. The pilot then stayed for the next day’s early morning approach back to the wharf when tidal conditions improved.

Investigators found a “condition of complacency” likely existed on the bridge because of the short distance back to the wharf. The master-pilot exchange of information was not as detailed as during the earlier briefing before leaving the wharf. The pilot and the master were also likely distracted by a two-minute, non-pertinent conversation they had about three minutes before contact.

In the Marine Accident Brief, the NTSB said the vigilance of a pilot and bridge team should be increased, not decreased, with a ship’s proximity to dangers and obstructions.

“Regardless of the distance or duration of a transit, the bridge resource management fundamentals of planning, communication, use of all available resources and information, monitoring and management of distractions are essential to operations with a pilot on board.”

 Marine Accident Brief 21/02 is available online on the NTSB’s website.


gcaptain.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: