Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Δημήτρης Μανιός: Ὁ αὐτοδημιούργητος ἀστέρας τοῦ ἐφοπλισμοῦ πού ἒφυγε νωρίς

.....κατά καιρούς έχουν γραφεί πολλά γι αυτόν τον αδικοχαμένο άνθρωπο, και σήμερα, βλέπω κάτι λαθάκια, αλλά το θέμα δεν είναι εκεί.

Ο  μικρότερος φόρος τιμής που θα μπορούσα ν αποδώσω είναι να ποστάρω τα πάντα καλά σχόλια από εχθρούς και φίλους.  

Φαινόταν και είχε χαρακτηρισθεί σαν ο επόμενος Ω, αλλά η ζωή είχε άλλα γραμμένα...


+++

Γνώρισα τόν Δημήτρη Μανιό σέ μία συνέντευξη τύπου στήν δεκαετία τοῦ ᾽90, στό πολυτελές γραφεῖο του, στό ρετιρέ τοῦ μεγάρου πίσω ἀπό τό Χίλτον, πολύ πρίν τήν μετεγκατάσταση τῆς ἑταιρίας του στό ἰδιόκτητο μέγαρο στό Καβούρι.


 Ἦταν πολύ νέος, μιλοῦσε σιγά καί ἣρεμα, ἦταν πάντα χαμογελαστός καί μοῦ ἀφηγήθηκε σέ γενικές γραμμές, πώς κατώρθωσε, ἁπό ἁπλό ἀστυνομικό τῆς Ὑπηρεσίας Διώξεως Λαθρεμπορίου τοῦ ἀεροδρομίου Ἀθηνῶν (τοῦ Ἑλληνικοῦ), νά ἐξελιχθεῖ ὂχι μόνο σέ μεγάλο ἐφοπλιστή, ἀλλά νά δημιουργήσει μία κολοσσιαία περιουσία real estate σέ Εὐρώπη καί, κυρίως, στίς Ἡνωμένες Πολιτεῖες.
Δυστυχῶς ὃμως, ὁ Δημήτρης Μανιός ἒφυγε πολύ γρήγορα ἀπό τήν ζωή. Ὃλα τά ἐμπόδια στήν ἐπιχειρηματική του δημιουργία τά ξεπέρασε, ἐκτός ἀπό τήν ἐπάρατη νόσο. Τόν ἐνδιέφερε κάθε εἲδους ἐπιχειρηματική δράση πού ἀπέδιδε γρήγορα καί ἀσφαλῆ κέρδη. Θεωροῦσε π.χ. ἀσφαλέστατη ἐπιχείρηση τήν τσιμεντοβιομηχανία.
<Κανένας κίνδυνος, μοῦ ἒλεγε, καί γρήγορα κέρδη. Παράγεις τό προϊόν, τό βάζεις σέ σάκκους, καί αὐτό εἶναι ὃλο. Εἰσπράττεις τό χρῆμα χωρίς βερεσέδια. Ἐνῶ ἡ ναυτιλιακή ἐπιχείρηση εἶναι ἐντελῶς διαφορετική. Ἒχει κινδύνους, κόπους, ἀγωνίες...>
Ἡ βασική μέθοδος τῆς ἐφοπλιστικῆς δράσεως τοῦ Δημήτρη Μανιοῦ ἦταν οἱ ἀγοραπωλησίες πλοίων. Δοκιμασμένη καί ἀποδοτική μέθοδος, ἀρκεῖ νά μποροῦσες νά ἀντέξεις οἰκονομικά, περιμένοντας νά ἀνακάμψει ἡ ναυλαγορά γιά νά διαθέσεις τά μεταχειρισμένα πλοῖα πού ἀγόρασες κατά τήν κρίση, σέ ὑψηλότερες τιμές. Πολλά πλοῖα τοῦ Μανιοῦ ἐκείνη τήν ἐποχή γέμιζαν τά ἑλληνικά ἀγκυροβόλια τῆς Ἑλλάδος.
Στήν ἐργασία του ἦταν ἀπόλυτα ἀφοσιωμένος καί δέν ἐπέτρεπε παρερμηνεία τῶν ὁδηγιῶν του. Σέ τέτοιες περιπτώσεις ξεχνοῦσε τό ἣπιο ὓφος του καί οἱ συνεργάτες του ἀντιμετώπιζαν τήν σκληρότητά του. Αὐτή ἡ συμπεριφορά προκαλοῦσε ἀλληλοσυγκρουόμενα αἰσθήματα. ῍Αλλοι τόν λάτρευαν καί ἂλλοι τόν μισοῦσαν.
Εἲχαμε ἀνταλλάξει πολλές σκέψεις γύρω ἀπό τά ναυτιλιακά κατά τήν διάρκεια πτήσεως μέ τό ἰδιωτικό του τζέτ (ἦταν bon viveur σέ ὃλη του τήν σύντομη ζωή), ἀπό τήν Ἀθήνα στό Λονδίνο. Ὁ ἲδιος ἦταν ἐξαιρετικά περιποιητικός καί ἐξαιρετικά εὐγενής, τόσο κατά τήν διάρκεια τῆς πτήσεως, ὃσο καί κατά τήν φιλοξενία στό Λονδίνο, διαθέτοντας μία ἀπό τίς <Μπέντλεϊ> του γιά νά ἀπολαύσουμε τά ἀξιοθέατα τῆς βρεταννικῆς πρωτεύουσας.
Ὃπως μοῦ εἶπε ἐμπιστευτικά, μέ τό ἲδιο ἀεροσκάφος εἶχε ταξεδέψει καί ὁ Μιλτιάδης Ἒβερτ στό Λονδίνο γιά λόγους ὑγείας, διότι ἢθελε νά ἀποφύγει τούς δημοσιογράφους καί τίς ἐνοχλητικές ἐρωτήσεις τους, γιά πολιτικούς λόγους.
Στό μεταξύ ἡ περιουσία τοῦ Δημήτρη Μανιοῦ αὐξανόταν ἰλιγγιωδῶς. Ἡ φήμη του, μέ τήν ναυτιλιακή ἑταιρία Transman πού εἶχε δημιουργήσει, ἐνισχιόταν διαρκῶς καί τόν ἒκανε γνωστό παγκοσμίως. Οἱ Γάλλοι τόν ἀποκαλοῦσαν Apollo grec, λόγω τῆς ἀρρενωπότητός του. Συναναστρεφόταν μέ μεγάλα ὀνόματα τοῦ ἐφοπλισμοῦ, ὃπως τήν Χριστίνα Ὠνάση, τά παιδιά τοῦ Νιάρχου, τήν Καρολίνα τοῦ Μονακό, τήν ἰσχυρή οἰκογένεια πετρελαίων τοῦ Τέξας Γουάϊτ κ.ἂ.
Ταυτόχρονα σπούδασε Νομικά. Ὡστόσο ζοῦσε ἒντονα τήν ζωή του, χρησιμοποιῶντας δύο ἐκπληκτικές θαλαμηγούς, πού ἂκουγαν στό ὂνομα Mandi Blou. Τό πρῶτο πολυτελέστατο σκάφος τό ἀγὀρασερ ἀπό τόν πασίγνωστο μεσολαβητή πωλήσεως ὃπλων Ἀντνάν Κασόγκι. Παρόμοιο γιώτ, τό Nabilia, ἀπέκτησε ὁ Ντόναλντ Τράμπ πρίν γίνει πρόεδρος τῶν ΗΠΑ. Ἦταν δῶρο ἀπό τόν σουλτάνο τοῦ Μπρουνέϊ. Σ᾽ αὐτό τό σκάφος γυρίστηκαν ἀρκετές σκηνές τῆς ταινίας <Ποτέ μή λές ποτέ> μέ τόν Τζέϊμς Μπόντ.
Τό δεύτερο Madi Blou ξεπερνοῦσε κάθε φαντασία σέ πολυτέλεια. Ἒμοιζε μέ διαστημόπλοιο.
Αἰσθητή ἦταν ἡ ἀνάμιξη τοῦ Δημήτρη Μανιοῦ καί στά ναυτιλιακά δρώμενα τῆς Ἀκτῆς Μιαούλη, ἀσχολούμενος ἐνεργά μέ τά προβλήματα τοῦ κλάδου του καί παριστάμενος σέ πολλές ναυτιλιακές καί ἂλλες ἐκδηλώσεις.
Μετά τόν ἀπροσδόκητο θάνατό του σέ νεαρή ἡλικία, ἡ οἰκονομική του αὐτοκρατορία μοιράσθηκε στά τρία. Στόν ἀδελφό του Δημήτρη, πού βρισκόταν πάντα στό πλευρό του, στήν μητέρα του Βασιλική καί στήν ἀδελφή του Λίζα.
Τώρα τό μετεξελιχθέν οἰκονομικό δημιούργημα τοῦ Δημήτρη Μανιοῦ προχωρεῖ μέ ἂλλα ἐπιχειρηματικά σχέδια, μέ νέες ἐξελίξεις καί προοπτικές, προσαρμοσμένες στίς σύγχρονες ἀντιλήψεις τῆς ναυτιλιακῆς ἐπιχειρήσεως. Ὃμως προηγήθηκαν πολλές δικαστικές διαμάχες (μέ τήν ἀνάμιξη μάλιστα καί τοῦ ὀνόματος τοῦ γνωστοῦ ἐργατολόγου Ἀλέξη Μητρόπουλου), ὃπως συμβαίνει πάντα σέ τέτοιες περιπτώσεις. Τά ΜΜΕ ἒγραψαν καί μετέδωσαν πολλά γιά τήν ὑπόθεση αὐτή. Ὃμως ὃλα ξεκίνησαν ἀπό τήν Transman τοῦ Δημήτρη Μανιοῦ, ὁ ὁποῖος, πάντοτε προβλεπτικός, εἶχε δημιουργήσει καί τίς ἑταιρίες Transoil Shipping Enterpraise καί Transman Shipmanagement, πού διαχειρίζεται, ὃπως μαθαίνω ἀπό τόν τύπο, ἐπιτυχῶς καί δυναμικά ἡ ἀδελφή του, ἐνῶ καί ὁ Δημήτρης Μανιός συνεχίζει κι αὐτός τήν ἐφοπλιστική του ἐπιχείρηση.
Ἀλλά τό μεγάλο ἀστέρι ἒδυσε νωρίς. Ποιός ξέρει τί θά εἶχε δημιουργήσει ὁ Δημήτρης Μανιός ἂν ζοῦσε σήμερα, μέ παγκόσμια ἀπήχηση, διότι γιά κάτι τέτοιο ἦταν γεννημένος.


Ο ΕΠΙΝΕΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: